Dünya, yeni tip koronavirüsün sebep olduğu pandemi ile yaşamayı öğreniyor. Küresel olarak, yeni bir hayat tarzı benimsememize sebep olan bu salgın, tüketici davranışlarını da doğrudan etkiledi. Henüz, uzun vadede pandeminin sebep olduğu bu yeni tüketici davranışlarından hangi sektörlerin avantaj sağlayacağı hangi sektörlerin zarar göreceği kesin olmamakla birlikte, kısa vade için bir perspektif çizmek mümkün.
Pandeminin Muhtemel Kazananları
Mart ayı itibariyle tüketici davranışları incelendiğinde, özellikle tıbbi malzeme üretici ve tedarikçilerine büyük ihtiyaç duyulduğu ortada. Makro düzeyde hastanelerin ekipman ihtiyaçlarından, mikro düzeyde son tüketiciye satılan maske ve tıbbi dezenfektanlar bu talep artışının en önemli sebepleri arasında. Ayrıca, kişisel bakım ürünleri de bu süreçte önem kazandı. Özellikle pandeminin ilk zamanlarında, tıbbi malzemelerin yetersizliği, insanları kolonya ve benzeri kişisel bakım ürünleriyle önlem almaya itmiş olabilir.
İnsanlar, evde gıda tüketimi ile dışarıda gıda tüketimi arasında karışık bir tüketici davranışı gösterirlerken, pandemiyle birlikte neredeyse yalnızca evde gıda tüketimi gerçekleşmeye başladı. Bu da gıda perakendecilerinin, market ve manavların daha çok talep edilmesi anlamına geliyor.
Son olarak, bilişim teknolojileri ve çevrimiçi ticaret sektörünün de kısa vadede pandemiden olumlu etkilendiğini söylemek mümkün. Evden çalışma arttıkça, ofis çalışanları arasında birlikte çalışmayı kolaylaştıracak yazılımlara talep artarken, eğlence için Netflix ve benzeri yayın araçlarının abone sayılarında yükseliş göze çarpıyor. Bunun yanında, alışveriş merkezlerinin kapanması yahut açık olan alışveriş merkezlerine insanların gitmeyi tercih etmemesi, çevrimiçi ticaret platformlarına talebi arttırdı. Bu süreçte, kargo şirketlerinin üzerine fazla yük bindiği için, teslimatlarda gecikmeler bile yaşandı.
Pandeminin Muhtemel Kaybedenleri
Tüketici alışkanlıklarının değişmesi bazı sektörleri olumlu etkilerken bazı sektörlere de ağır darbe vurdu. Kuzey yarım kürede yaz turizm sezonu açılırken, ekonomisinin önemli bir kısmını turizm gelirlerinin oluşturduğu ülkeler alternatif çözümler arayışına girdi. Yukarıda da belirttiğimiz gibi, uzun vadede hangi sektörlerin ne kadar etkileneceği kesin olmamakla birlikte, kısa vadede en büyük zararı turizm; konser, sinema, tiyatro, gece kulübü ve spor aktviteleri gibi insanların fiziksel olarak birlikte olmalarını gerektiren eğlence mekanları ve boş zamanların değerlendirildiği sosyalleşme ortamları olan alkollü ve alkolsüz restoranlar, kafeler, publar ve benzeri mekanların göreceği düşünülüyor.
Uluslararası seyahatlere ve ticarete getirilen engeller, havayolu ve deniz taşımacılığını da olumsuz etkiliyor. Turizm amacıyla yapılan seyahatler neredeyse durma noktasına geldi. Temel ihtiyaçlar dışındaki uluslararası ticaret faaliyetlerinin de büyük ölçüde sekteye uğrayacağı öngörülüyor. Bununla birlikte insanların evlerinden daha az çıkması, evden-çalışma modelinin daha çok benimsenmesiyle birlikte otomotiv sektörü de, taşımacılık servisleri kadar olmasa da, eski seviyelerine kolay kolay ulaşamayabilir.
Bu Tablo Sektörümüz İçin Ne Anlama Geliyor?
Tüm bunların yanında, inşaat ve emlak sektörü küresel ölçekte nispeten az etkilenecek sektörler arasında. Temel ihtiyaçlar dışındaki imalat sanayisi ise sınırda. Bu şu anlama geliyor: doğru düzenlemeler ve teşviklerle, sektörümüz dezavantajı avantaja çevirebilir. Tüm imalat sanayisinin ihtiyacı olan makineleri üreten sektörümüz, yani fabrikaları üreten fabrikalar olarak bizler, devletimizin de desteğiyle, özellikle Avrupa pazarında Türk makinelerinin marka değerini ve pazar payını artırabiliriz. Aksi durumda ise, özellikle küçük ve orta büyüklükteki işletmelerimiz yabancı sermayelerin eline geçebilirler.